- De tijd dat een MINI echt klein was, hebben we al lang achter ons gelaten, dus mag hij groter en hoger.
- De MINI Countryman SE ALL4 is een echte SUV, maar toch met een MINI-dna ingebakken.
- Autoredacteur Dennis Wilman van Business Insider reed met de Countryman SE ALL4 om uit te vinden waar dat MINI-dna zit.
- Lees ook: We reden in de Lucid Air Pure, de efficiëntste elektrische auto ter wereld: dit viel ons op
AUTOTEST – “Maar die is niet bepaald mini, die MINI”, is de meest gehoorde opmerking van mensen die we tijdens onze proefritten de MINI Countryman SE ALL4 lieten zien. En daar hebben ze gelijk in. Klein is hij absoluut niet. Maar de MINI’s van weleer waren ook niet volledig elektrisch, dat is deze wel. Dus de vergelijking laat sowieso wat te wensen over.
Dat wil niet echter zeggen dat deze SUV geen MINI meer is. Na een week rijden hadden we het MINI-dna in deze elektrische Countryman wel gevonden.
Het uiterlijk communiceert redelijk duidelijk dat het hier om een MINI gaat en dat geldt zeker ook voor het interieur. Daar vinden we bijvoorbeeld het kenmerkende ronde scherm in het midden van het dashboard.
Maar ook in de rij-eigenschappen is het een sportief sturende wagen. Dat wordt mede mogelijk gemaakt omdat het onderhuids een BMW is en dat is in dit geval een enorm pluspunt.
Bekijk de slideshow hieronder om uit te vinden wat er opvallend is aan de MINI Countryman SE All4:
De MINI Countryman SE ALL4 is bijna geen Mini meer te noemen, maar dat is niet slecht
De MINI Countryman SE ALL4 is bijna geen Mini meer te noemen, maar dat is niet slecht
-
Nee, inderdaad, deze MINI is niet bepaald mini, maar dat maakt hem daarom niet gelijk minder interessant. Zo is hij bijvoorbeeld gebouwd op dezelfde techniek als de BMW iX1 en iX2 en dat maakt deze SUV in de basis al goed genoeg om wat aandacht waard te zijn.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
BMW heeft het onderstel van de auto zo uitermate verfijnd, dat we ook nu weer moeite hadden om te bevatten hoe fijn deze Countryman SE ALL4 rijdt.
Net als bij zijn ‘brother from another mother’ glijdt deze MINI over de weg, strijkt hij het overgrote deel van de oneffenheden vakkundig weg, maar laat hij bij het wat sportievere stuurwerk merken dat hij ook daar prima mee om kan gaan.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Ook heeft hij genoeg vermogen (313 pk en aandrijving op alle vier de wielen), om zonder al te veel drama van zijn plek te komen. Geen exorbitante sprinttijden van rond de drie seconden, maar bij het stoplicht win je het toch van menig tegenstander
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Voordat we verder gaan met onze ervaringen met deze MINI SUV, moeten we even de cijfertjes uit de weg helpen.
Tussen de wielen ligt een accupakket van 66,5 kWh. Daarmee moet volgens de WLTP een actieradius van tussen de 399 kilometer en 432 kilometer haalbaar zijn. Snelladen kan met een piek van 130 kW en op wisselstroom is maximaal optioneel 22 kW mogelijk (standaard is 11 kW). MINI stelt dat van 10 tot 80 procent laden daarmee ongeveer 29 minuten in beslag neemt.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Haalden we die cijfers in de praktijk? Bijna. We hadden tijdens de test een aantal mooie dagen met een temperatuur van boven de 20 graden, wat natuurlijk aanzienlijk helpt bij de prestaties.
Gemiddeld kwamen we uit op ongeveer 18 kWh per 100 kilometer, wat zich vertaalt naar ongeveer 350 kilometer op een volle accu. Daarbij moeten we zeggen dat we normaal gereden hebben en niet hebben gepoogd om de zoveel mogelijk kilometers per kWh te halen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
En ook het snelladen ging eigenlijk prima. Bij een relatief korte sessie van ongeveer 10 minuten wist de Countryman goed in de buurt te blijven van de pieksnelheid, al werd die niet aangetikt. Hoger dan 126 kW kwamen we niet, maar hard zakken gebeurde ook zeker niet.
Kortom, eigenlijk best prima prestaties in het algemeen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Mocht je nou geen BMW-fan zijn en niet in een statige Duitser willen rondrijden, maar toch de techniek en de wegligging wel kunnen waarderen, dan is deze MINI Countryman SE 4ALL de perfecte uitkomst, want hij heeft wat leuke MINI-eigenschappen.
Naast de typisch MINI-vormgeving, kun je ook wat meer personaliseren aan deze auto. Neem deze achterlichten bijvoorbeeld. Daarvan kan je de animaties veranderen die je ziet als je de auto ontgrendelt. Maar ook kun je ervoor kiezen om een andere vormgeving te tonen bij het rijden, zoals bijvoorbeeld de Union Jack.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Praktisch is hij ook zeker, want met een afmeting van 4,43 meter lang bij 1.84 meter breed en 1.65 meter hoog, heb je aanzienlijk wat ruimte binnenin. Achterin heb je 460 liter ruimte met de bank opgeklapt.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Klap je deze in drie delen omlaag, dan heb je ineens 1.450 liter ruimte.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Maar natuurlijk ook een extra compartiment voor de laadkabel. Handig aangezien er, ondanks het grote formaat van de MINI, toch geen laadruimte onder de motorkap te vinden is.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Achterin laat het qua beenruimte nog wel iets te wensen over. De bestuurdersstoel staat ingesteld op iemand van net geen twee meter. Grote volwassenen kun je dus zeker niet comfortabel achterin kwijt.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Ook hoeven de kids achterin geen overdadige luxe te verwachten. Met een armsteun en twee USB-C-poortjes moeten ze het doen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Voorin is het daarentegen een stuk beter vertoeven. Niet alleen is er meer dan voldoende ruimte voor de mensen alhier, ook is het simpelweg prettig vertoeven.
We konden het materiaalgebruik in de Countryman erg waarderen. Het gevlochten materiaal dat uit gerecyclede petflessen is gemaakt, voelt goed aan en oogt ook mooi zonder al te veel luxe uit te stralen. Iets wat je waarschijnlijk niet wilt, want anders zou je wel voor de BMW iX1 of iX2 gekozen hebben.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Het speelse karakter van de MINI komt vooral naar boven bij het instrumentarium in het midden. Het inmiddels bekende grote ronde scherm in het midden met daaronder de verschillende knoppen waarmee de auto onder andere aan- en uitgezet wordt en waarmee de rijrichting gekozen kan worden.
Maar hier liepen we ook tegen een euvel aan dat we ook bij de BMW troffen: het besturingssysteem van de MINI oogt leuk, maar is over zoveel verschillende opties verspreid, dat het altijd zoeken is naar waar die ene instelling terug te vinden is. Instellingen zitten soms ook nog op onlogische plaatsen, waardoor het toch elke keer weer een zoektocht is. Waarschijnlijk wen je er naar verloop van tijd aan, maar we hebben het idee dat het toch wat makkelijker zou kunnen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Leuk detail is dat alle knoppen onder het scherm een andere vorm hebben en op een andere manier bewegen. De middelste is bijvoorbeeld de ‘sleutel’ waarmee je de auto als het ware op de ouderwetse manier start. Een leuke touch.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Nu we het toch over fysieke knoppen hebben: de luchtroosters kan je met de hand bewegen. Raar dat we dit moeten benoemen, maar het is ongehoord fijn dat het gewoon kan zonder in een menu op een touchscreen te rommelen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
En die fysieke knoppen vinden we ook terug op het stuur. Geen rare touchscreens en bewegingsgevoelige handelingen, maar gewoon wat je kent. Daarnaast is hij lekker dik en ligt hij heel fijn in de hand.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Naast het ronde scherm had onze Countryman ook een head-up display achter het stuur. Daarop kregen we netjes alle benodigde informatie die we wilden, zonder dat we ernaar hoefden te zoeken op de grote cirkel in het midden van de auto.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Nog iets leuks in het interieur: het opbergbakje in de middenconsole. Deze zit niet onder de armleuning, wat op zich al handig is, maar is ook gewoon een simpel bakje met een fraaie vormgeving. Nee, je kunt hem er niet uithalen. Dat zou raar zijn, want dat zou hij door de auto stuiteren bij een flinke snelheidsheuvel, maar is gewoon uitermate praktisch. Genoeg opbergruimte, altijd bereikbaar en zit nooit in de weg. Simpel maar doeltreffend.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Even terug naar de rijervaring van de MINI Countryman SE ALL4, want daar legt het merk nogal de nadruk op. “Elke MINI heeft dat ‘Go-kart-gevoel'”. En dus vinden we onder de acht voorgeprogrammeerde rijmodi ook ‘Go-Kart’.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Als je die selecteert, dan verandert het scherm in een grote snelheidsmeter en wordt het sturen scherper en kan je ervoor kiezen om de veiligheidsassistentie van de auto wat minder snel in te laten grijpen. Ook wordt het ‘motorgeluid’ over de speakers verder versterkt, maar die kan je desgewenst ook uitzetten.
Dat resulteert vooral in een gevoeliger gaspedaal en iets sneller stuurgedrag. Maar we hebben het hier nog steeds over een SUV en die kan je, hoe graag je het ook zou willen, nooit in een kart veranderen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
In de testauto die wij reden, werd het sportieve gevoel van de MINI nog iets benadrukt, want we hadden het geluk om met een ‘John Cooper Works’ uitgevoerde variant te rijden. Dat vertaalt zich onder andere in deze badge op het stuur.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
En deze badge op het plaque op het achterraam.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
En op de velgen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Maar ook in deze hele fijne en goed ondersteunende sportstoelen mét massagestand voor de bestuurder. De bijrijder heeft pech, want het is ook niet optioneel toe te voegen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Zoals je hier ziet is er, zelfs met het sportieve en speelse interieur, toch heel veel ruimte voor de inzittenden te vinden. De Countryman veranderde op de langere ritten dan ook in een echte comfortabele kilometervreter, voor zover de actieradius dat natuurlijk toeliet.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
Dat comfort kwam mede door de rijhulpsystemen. Deze kunnen nogal eens ingrijpend zijn of minder goed werken waardoor ze gaan irriteren. Bij deze MINI hebben we dat niet of nauwelijks ervaren.
Met een druk op de knop op het stuur zet je de meest irritante (de snelheidswaarschuwing) uit en de rest is niet heel vervelend. Het hulpsysteem dat je binnen de lijntjes houdt, grijpt alleen heftig in als je echt de berm in dreigt te sturen, voor de rest merk je er niet veel van.
En de Driving Assistant Professional, het systeem dat de snelheid, afstand en rijpositie op de weg aanhoudt, werkte gewoon prima. Kleine kanttekening dat de MINI in deze stand nog wel veel afstand houdt tot de voorligger, waardoor er bij drukkere situaties continu mensen voor je duiken. Dat is geen probleem van de auto, maar een probleem op de Nederlandse wegen.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland
-
De versie die je hierboven ziet is, zoals gezegd, de duurste uitvoering. De Mini Countryman SE 4All in John Cooper Works uitvoering begint bij net iets meer dan 58.000 euro. Die wij reden was met alle opties uitgerust en kwam daarmee op bijna 67.000 euro uit.
Maar de elektrische Countryman is al te krijgen voor 43.500 euro. Daarmee wordt hij toch wel heel interessant, als je hem tegenover andere elektrische auto’s in deze prijsklasse zet.
Foto: Dennis Wilman/Business Insider Nederland